top of page
Zoeken

Realiteit

  • kpoortman
  • 21 jan
  • 2 minuten om te lezen

Als je het nieuws leest vraag je je echt af in wat voor wereld we leven. In een jaar staat alles op zijn kop. De verandering was voor Trump ook al aan de gang natuurlijk, maar nu kunnen we er echt niet meer omheen. Ik vraag me echt af waarom niemand iets doet. Vooral waarom ze dit in Amerika laten gebeuren. Putin houdt zich stil. Die wacht totdat de NAVO zichzelf heeft opgeblazen en dan kan hij weer verder met zijn expansiedrift. Ook China ziet nu waarschijnlijk zijn kans om Taiwan in te nemen. 2026 wordt een jaar voor de geschiedenisboeken.


Ik had echt nooit verwacht dat ik dit zou meemaken.


Als er echt een conflict (handelsoorlog of zelfs oorlog!) ontstaat tussen Amerika en Europa is de chaos niet te overzien. De helft van het internet gaat via Amerikaanse bedrijven. Niet alleen sociale media, maar ook Microsoft, Google en Amazon. Onze telefoons zijn gevuld met Amerikaanse apps. Onze systemen worden beveiligd met Amerikaanse software. Cloudflare etc. Spotify is gelukkig Zweeds. Maar ook evenementen als het WK of de Olumpische Spelen van 2028 staan ter discussie.

De leider van het machtigste land ter wereld is helemaal losgeslagen. Als je er naar kijkt moet je er om lachen als het niet zo ontzettend serieus is. Het is zo idioot dat we het gewoon niet kunnen geloven. Maar het is de realiteit. En het gaat onze levens beinvloeden op een manier die we ons niet kunnen voorstellen.Ik hoop zo dat er ergens aan de noodrem wordt getrokken. Dat ze bij het Amerikaanse congres ingrijpen voordat ook dat congres niet meer functioneel is.


Als tegenhanger van al deze onrust heb ik gisteren vetballen gekocht voor de vogeltjes. In zo’n speciale houder zodat hun pootjes niet in het netje kunnen vastkomen. Het heeft zoiets ontwapenends als zo’n klein roodborstje (we hebben veel roodborstjes en koolmeesjes in de tuin) rustig zit te knabbelen. Zich van geen kwaad bewust. Bezig met zich warm houden en gevoed worden. Ik ga denk ik ook een kop koffie halen met een mandarijntje. Ik eet geen chocola of koekjes meer. Niet omdat het Amerikaans is, maar ik moet minder suiker eten. Ook dat is een realiteit.

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Tutti frutti

Hoe vaak heb je niet allerlei plannen en lopen deze door de loop der dingen totaal anders. Dat kan door grote dingen zijn. Maar ook door kleine dingen. Vorige week brak mijn kroon. Vlak voor mijn roma

 
 
 
Ode aan Lieke

“De oneindigheid van tijd houdt me overeind nu. Hoe lang de dag ook leek, het was een snipper. Hoe kort de dag ook lijkt, er is nog tijd” (Lieke Marsman, In mijn mand, 2021) Lieke Marsman is dood. Ik

 
 
 
Weer meedoen

Vorige week fietste ik door de stad tijdens pauzetijd. Het was de eerste warme dag in tijden en iedereen liep lekker buiten in groepjes met collega’s of alleen. Voor het eerst sinds ik ziek ben had ik

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page