top of page
Zoeken

Reden

  • kpoortman
  • 19 nov 2025
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 1 dec 2025

Wat doe jij? Een heel normale vraag als je ergens nieuw bent, maar voor mij meteen lastig. Vertel ik dat ik ziek ben? Of verzin ik iets eromheen. Wat de reden is dat ik niet meer werk. Nu kan ik zeggen. Ik schrijf. En dan doorverwijzen naar mijn blog.

Het is een hele rare situatie waar ik nu al een paar jaar in zit. Ik heb uitgezaaide kanker stadium 4, ongeneeslijk ziek, maar er is niks meer te zien op de scans. De chemo en daarna hormoonpillen werken zo goed dat ik nu NED ben, No Evidence of Disease. Dat is weer wat anders dan schoon. Want schoon kan niet met de wetenschap van nu als je uitzaaingen in een orgaan hebt gehad. In mijn geval meerdere tumoren in mijn lever. Daarom heb ik de rest van mijn leven medicatie om mogelijke nieuwe groei te onderdrukken. De oncologen zijn erg verbaasd dat het zo goed gaat. Dat komt niet vaak voor in deze situatie. Ze hopen dat het nog lang zo blijft, maar het wordt nauwletttend in de gaten gehouden. Elke drie maanden bloedonderzoek om de tumormarkers te checken en elk half jaar een scan, Nu is dat nog een PET-scan. Dat zou kunnen veranderen als het nog lang goed blijft gaan. Een PET scan is duur en ook wat meer belastend door het radio-actieve spul dat ervoor gebruikt wordt. Het zou een CT-scan kunnen worden.

Maar voor nu gaat het goed. Ik ben soms nog heel moe door de hormoonremmers en de na-effecten van de chemo. Ik sport wel weer twee keer per week. En dat gaat best goed. Ik heb goede dagen. Dan wil ik heel graag weer werken en me meer tussen de mensen begeven en soms gaat het slecht en dan wil ik het liefst slapen of met een muziekje erbij schrijven. En soms gaat het goed en dan wil ook met een muziekje erbij schrijven. Meestal wil ik wel met een muziekje erbij schrijven. Nu op mijn blog. Maar ook gedichten en tot nu toe twee kinderboeken (zie link op mijn blog).

Daarom schrijf ik.

 

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Tutti frutti

Hoe vaak heb je niet allerlei plannen en lopen deze door de loop der dingen totaal anders. Dat kan door grote dingen zijn. Maar ook door kleine dingen. Vorige week brak mijn kroon. Vlak voor mijn roma

 
 
 
Ode aan Lieke

“De oneindigheid van tijd houdt me overeind nu. Hoe lang de dag ook leek, het was een snipper. Hoe kort de dag ook lijkt, er is nog tijd” (Lieke Marsman, In mijn mand, 2021) Lieke Marsman is dood. Ik

 
 
 
Weer meedoen

Vorige week fietste ik door de stad tijdens pauzetijd. Het was de eerste warme dag in tijden en iedereen liep lekker buiten in groepjes met collega’s of alleen. Voor het eerst sinds ik ziek ben had ik

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page